Verbonden partij publiek
- Verbonden partij publiek Veiligheidsregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2020: € 8.448.000
31-12-2019: € 8.757.000Vreemd vermogen
31-12-2020: € 44.856.000
31-12-2019: € 25.317.000Gemeentelijke bijdrage
2020: € 1.403.000
2019: € 1.232.00010. Financieel resultaat
2020: € 87.254
2019: € 363.000 -/-11. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
12. Ontwikkelingen
- Organisatieontwikkeling
- Covid-19
- Verbonden partij publiek G.R. Participatiebedrijf Wsw
1. Naam
G.R. Participatiebedrijf Wsw
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
De G.R. is eind 2019 opgericht om uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 2.1 van de wet sociale werkvoorziening (Wsw). Per 1 januari 2020 vormt
de G.R. Participatiebedrijf Wsw samen met de werk en inkomenstaken van de gemeenten
Beek, Stein en Sittard-Geleen en het voormalig Vixia B.V., het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek (VIDAR).5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
In de G.R. Participatiebedrijf Wsw is het formele werkgeverschap van de Wsw-ers belegd en enkele bijbehorende taken als collectief vervoer en arbodienst.8. Financieel belang
De G.R. Participatiebedrijf Wsw heeft de uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de
centrumgemeente Sittard-Geleen. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken en de
werkgeverstaken opgedragen aan Vixia B.V. Verder vinden er binnen de G.R. Participatiebedrijf Wsw
geen activiteiten plaats. Binnen het overzicht van baten en lasten, worden de verantwoorde loonkosten
gedekt door de Rijksbijdrage en een aanvullende gemeentelijke bijdrage in het subsidietekort en overige
lasten.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 0,-
31-12-2019: (nvt)Vreemd vermogen
31-12-2020 : € 1.930.095,-
31-12-2019:Gemeentelijke bijdrage
2020: € 909.123
2019: (nvt)10. Financieel resultaat
2 020: € 0,-
2019: (nvt)11. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
Een naamswijziging van G.R. Participatiebedrijf Wsw in G.R. Vidar Wsw vindt in Q2 2021 plaats.
Corona heeft geen invloed op het resultaat van de G.R. Participatiebedrijf Wsw omdat hier enkel sprake
is van het formeel werkgeverschap.
Het materiële werkgeverschap is belegd bij Vixia B.V. - Verbonden partij publiek GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 18 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 2.329.577
31-12-2019: € 1.813.809Vreemd vermogen
31-12-2020: € 49.184.747
31-12-2019: € 29.263.721Gemeentelijke bijdrage
2020: € 876.417
2019: € 493.057 (JGZ nog geen onderdeel van GGD)10. Financieel resultaat
2020: € 865.768
2019: € 744.009 -/-11. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
Door de deelnemende gemeenten is gekozen om geen weerstandsvermogen op te bouwen bij de GGD. Mogelijke verliesbijdragen worden naar rato inwoneraantal door de gemeenten gedragen.
De GGD is de belangrijkste speler bij de aanpak van het coronavirus. Zij verzorgen de testen en doen aan bron- en contactonderzoek.
Het ministerie VWS vergoedt in 2020-2021 de meerkosten als gevolg van Covid-19, de omzetderving en het inhalen van achterstanden van de reguliere zorg / taak.12. Ontwikkelingen
-Weerstandsvermogen
-Trendbreuk
-Doorontwikkeling JGZ
-Covid-19 - Verbonden partij publiek Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 4.071.959
31-12-2019: € 957.745Vreemd vermogen
31-12-2020: € 4.516.798
31-12-2019: € 2.479.635Gemeentelijke bijdrage
2020: € 327.392
2019: € 320.43510. Financieel resultaat
2020: € 3.348.245
2019: € 186.99011. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
- In 2020 heeft Omnibuzz zoveel als mogelijk beheersmaatregelen uitgevoerd die de overhead structureel kunnen verlagen. Verder hebben de deelnemende gemeenten in 2020 beheersmaatregelen uitgevoerd om een bijdrage te leveren aan het verlagen van de totale kosten.
- Door de coronacrisis hebben in 2020 substantieel minder inwoners met Omnibuzz vervoer gereisd. - Verbonden partij publiek RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en miilieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 1.499.000
31-12-2019: € 1.153.000Vreemd vermogen
31-12-2020: € 2.332.000
31-12-2019: € 2.856.000Gemeentelijke bijdrage
2020: € 470.000
2019: € 488.00010. Financieel resultaat
2020: € 367.000
2019: € 130.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
n.v.t.
- Verbonden partij publiek BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
29 van de 31 Limburgse gemeenten en het Waterschap Limburg werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € -889.000
31-12-2019: € 607.000Vreemd vermogen
31-12-2020: € 9.101.000
31-12-2019: € 6.750.000Gemeentelijke bijdrage
2020: € 324.556
2019: € 348.34810. Financieel resultaat
2020: € -2.092.000
2019: € 13.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen
12. Ontwikkelingen
N.v.t.
Verbonden partij privaat
- Verbonden partij privaat BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 5.097.000.000
31-12-2019: € 4.887.000.000Vreemd vermogen
31-12-2020: € 155.262.000.000
31-12-2019: € 144.802.000.000Gemeentelijke bijdrage
2020: n.v.t.
2019: n.v.t.10. Financieel resultaat
2020: 221.000.000
2019: € 163.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
Op aanbeveling van de Europees Centrale Bank (ECB) kan BNG Bank slechts een deel en alleen onder strikte voorwaarden dividend uitkeren over de jaren 2019 en 2020. Deze aanbeveling geldt tot 30 september 2021 en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. De aandeelhouders ontvangen nu een klein deel van het dividend over 2019. Het overige deel over 2019 en het dividend van 2020 blijft gereserveerd voor uitkering op een later moment.
- Verbonden partij privaat Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sport, cultuur en recreatie
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 8.372
31-12-2019: € 98.837Vreemd vermogen
31-12-2020: € 1.039.306
31-12-2019: € 870.428Gemeentelijke exploitatiebijdrage
2020: € 383.548
2019: € 376.00010. Financieel resultaat
2020: € 90.465 -/-
2019: € 21.15211. Risico’s
Steinerbos BV is in 2020 hard getroffen als gevolg van de coronamaatregelen. Het verlies van Steinerbos BV is in 2020 uitgekomen op € 90.000 en het bedrijf heeft forse betalingsachterstanden opgebouwd bij de belastingdienst. Het vooruitzicht voor het eerste halfjaar 2021 ziet er ook niet goed uit. Een financiële bijdrage van de aandeelhouder is dan ook onvermijdelijk.
12. Ontwikkelingen
Hoe de resultaten van 2021 zullen uitpakken is met name afhankelijk van de corona crisis en de daarbij behorende maatregelen.
- Verbonden partij privaat Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis Holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten.
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020: € 4.116.000.000
31-12-2019: € 4.112.000.000Vreemd vermogen
31-12-2020: € 4.635.000.000
31-12-2019: € 4.146.000.000Gemeentelijke bijdrage
2020: n.v.t.
2019: n.v.t.10. Financieel resultaat
2020: € 108.000.000
2019: € 210.000.00011. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
Door het hoge tempo van de energietransitie neemt de druk op het netwerk van Enexis toe. Om de energietransitie tijdig en betaalbaar te realiseren is het noodzakelijk om verder te investeren en het netwerk efficiënter te gebruiken.
- Verbonden partij privaat RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Stein, Sittard-Geleen, Beek en Beekdaelen
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 : € 5.910.000
31-12-2019 : € 5.454.000Vreemd vermogen
31-12-2020 : € 4.411.000
31-12-2019 : € 4.572.000Gemeentelijke bijdrage
2020: n.v.t.
2019: n.v.t.10. Financieel resultaat
2020: € 517.000
2019: € 619.00011. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
RWM werkt momenteel aan een toekomstvisie. Deze visie wordt medio 2021 vastgesteld.