Verkeer, wegen en water
Herinrichting Molenweg Zuid / opwaardering Paalweg
In de bestuursrapportage 2020 is een aanvullend investeringsbudget beschikbaar gesteld voor het project herinrichting Molenweg Zuid. Bij de projectvoorbereiding van dit project is ook de voorbereiding van de opwaardering van de Paalweg ter hand genomen. Na afronding van de voorbereidingsfase is eind 2020 gestart met de aanbesteding van de civiele werkzaamheden. In het eerste kwartaal 2021 zijn de werkzaamheden Paalweg - Molenweg Zuid gestart.
Fietspad Meers Stein
Door de extreme regenval gedurende de eerste maanden van 2020 is het talud van het nieuwe fietspad ernstig uitgespoeld. Het herstel van het talud heeft voor rekening van de aannemer (garantie) plaatsgevonden. Indien er echter geen structurele maatregelen zouden worden getroffen was het waarschijnlijk dat dit probleem zich bij zware regenval bij herhaling zou voordoen. Om het ontwerp aan te passen zodat maatregelen konden worden genomen om herhaling (en kosten) in de toekomst te voorkomen is een aanvullend krediet van € 35.000 beschikbaar gesteld.
Rotonde Steinderweg
Het project Rotonde Steinderweg is reeds in 2019 afgesloten maar bij de aframing van het overschot op het budget is geen rekening gehouden met na-ijlende kosten voor de aanleg van het groen. De aanleg van het groen heeft in 2020 plaats gevonden. De kosten hiervoor waren € 46.000.
Aanpassen komgrenzen
In oktober 2020 is in de Veestraat aan zowel de Steinse als ook de Urmondse zijde een komremmer gerealiseerd. Vanwege de aanleg van de A2-route was de rotonde Haven/Veestraat tijdelijk afgesloten. Hierdoor was de verkeersintensiteit op de Veestraat dermate laag dat, met het oog op de beperking van de overlast, naast de komremmer aan de Steinse zijde ook de voor 2021 geplande komremmer aan de Urmondse zijde in 2020 is aangelegd.
Aanleg kosten inritten
Bij de aanleg van inritten worden meerkosten gemaakt zoals bijvoorbeeld het verplaatsen van lantaarnpalen, verkeersborden en bomen of het omvormen van plantsoenen. Door deze meerkosten bleek het voor de aanleg van inritten beschikbaar gestelde budget, niet toereikend te zijn en is dit budget voor 2020 in de bestuursrapportage met € 30.000 verhoogd. In de legesverordening 2021 (Tarievenbesluit Algemene Dienst), is niet langer één standaardtarief voor de aanleg van een inrit opgenomen maar is geregeld dat 50% van de aanlegkosten van een inrit bij de aanvrager in rekening worden gebracht. De meeropbrengsten hiervan zijn in de meerjarenbegroting 2021-2024 ingezet om de structurele budgetuitbreiding van de aanlegkosten te dekken.
Onderzoek internet
In 2012 is in het grootste deel van de gemeente Stein een glasvezelnetwerk aangelegd. Sindsdien heeft de gemeente Stein een dekkingspercentage van 99%, hetgeen een relatief hoog percentage is. In 2015 waren er 132 percelen zonder glasvezelinfrastructuur voor de deur. Het betreft onder andere de straten in Catsop, Maasband, Molenweg-Louisegroeveweg en een aantal panden aan de Steinderweg. Door de provincie is het voortouw genomen om de behoefte aan snel internet in de gemeenten in het middengebied van Zuid-Limburg te inventariseren en een marktpartij te zoeken die een snel glasvezelnetwerk wil aanleggen. In 2021 wordt dit verder opgepakt.
Leges kabels en leidingen
Het college heeft ervoor gekozen om zelf regie te voeren op her-straatwerkzaamheden bij kabels- en leidingenwerken. Nuts- en telecombedrijven hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid.
In 2019 is de algemene verordening van ondergrondse infra (AVOI) vastgesteld waarin wordt verwezen naar het handboek Kabels en Leidingen 2019. Het effect hiervan is dat de her-straatwerkzaamheden bij kabels- en leidingensleuven voldoen aan het vereiste kwaliteitsniveau waardoor de degeneratie van onder andere trottoirs wordt verminderd. Doordat de lasten van het her-straatwerk bij de nuts- en telecombedrijven in rekening worden gebracht zijn aan deze nieuwe werkwijze geen financiële consequenties verbonden.