Economische ontwikkeling
Economisch beleidsplan 2017-2020
In 2020 is verder uitvoering gegeven aan het economisch beleidsplan 2017-2020. Zo is in 2020 het Ondernemersfonds formeel opgericht en is een convenant tussen de stichting en de gemeente gesloten. Door middel van een verhoging van het OZB-tarief niet-woningen in combinatie met een gemeentelijke bijdrage van €20.000 per jaar wordt investeringsruimte voor het Ondernemersfonds gecreëerd.
In 2020 eindigde in principe de planperiode van het huidige economisch beleidsplan. Na een evaluatie medio 2020 zou worden overgegaan tot het opstellen van een nieuwe plan. Als gevolg van de coronacrisis waarbij alle capaciteit is ingezet om ondernemend Stein optimaal van dienst te kunnen zijn, is het opstellen van een nieuw beleidsplan uitgesteld. Daarnaast verwachten wij dat de behoeften van ondernemers wellicht anders kunnen zijn de komende periode. Wij willen goed onderzoeken waarop we ons gaan richten, zodat we de juiste dingen doen om goed uit de coronacrisis te komen. Dit doen we uiteraard samen met ondernemers.
Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg (SVREZL)
Bij ruimtelijk economische thema's (detailhandel, kantoren- en bedrijventerreinen) is de Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg leidend. In 2020 is het uitvoeringsprogramma en de uitvoering daarvan op (sub)regionaal niveau verder vormgegeven. Als gevolg van de coronacrisis is dit echter vertraagd.
Chemelot
In februari 2020 is het Masterplan Chemelot 2030 aangeboden. Het masterplan is een uitwerking van de visie Chemelot 2025 (2016). In de visie is de ambitie uitgesproken om Chemelot tot de veiligste, meest duurzame en meest concurrerende
chemie en materialensite van West-Europa te maken. Om deze ambitie te realiseren is een aantal ontwikkelingen op het gebied van ruimte en transport nodig op en rond de Chemelot site. Deze ontwikkelingen worden beschreven in het Masterplan Chemelot 2030 dat gericht is op de huidige site, inclusief de haven Stein, voor de periode tot 2030. Daarnaast is in het plan de relatie van deze ontwikkelingen met de omgeving op hoofdlijnen beschreven. Het betreft de volgende ontwikkelingen om:
1. Bewust en efficiënt met de beschikbare ruimte op de site om te gaan;
2. Het transport naar, van en op de site efficiënt, duurzaam en veilig in te richten;
3. De bereikbaarheid van de site verder te verbeteren.
Het Masterplan houdt voor het overige rekening met de verschillende overheidsplannen,
zowel op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Om te komen tot een gemeenschappelijk plan voor de invulling van het gebied rondom Chemelot,
is in 2020 verder samen gewerkt aan de ‘Gebiedsvisie Chemelot en omgeving’. Voor de bereikbaarheid van zowel site als omgeving is in 2020 de gebiedsverkenning mobiliteit Westelijke Mijnstreek gestart.
Veiligheid is en blijft daarnaast topprioriteit voor Chemelot en de omgeving in zijn geheel. De bedrijvigheid op Chemelot zal steeds in balans moeten zijn met de leefbaarheid en veiligheid op de site en in de naaste omgeving. De veiligheidsambitie is vertaald in de veiligheidsvisie. Als uitwerking van deze visie is in 2020 gestart met het opstellen van een bovenwettelijk veiligheidskader (zie ook taakveld Ruimtelijke Ordening).