Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Pilot nazorg
Vanaf 1 juni 2020 is het team Wmo gestart met de uitvoering van de pilot nazorg Wmo. Door extra gesprekken met onze klant willen we nagaan of de zorg kwalitatief aan de maat is en of deze juist en/of volledig wordt gebruikt.
Wat is nazorg?
Nazorg is het periodiek contact opnemen met klanten die een lopende voorziening hebben om het gesprek te voeren over de kwaliteit van de zorg in de breedste zin van het woord. Dit kan zorgen voor vervolgacties, zoals ophogen, verlagen of stopzetten van zorg en geeft ons inzicht over de tevredenheid ten aanzien van zorgaanbieders. Normaliter hebben we tussentijdse evaluaties na een langere periode, nu nemen we eerder en vaker contact op met de klant. We houden meer de vinger aan de pols. Bevindingen worden gerapporteerd, verzameld en geanalyseerd om er lering uit te trekken.
Doel pilot nazorg Wmo?
Nazorg gaat zorgen voor meer inzicht in en grip op voorzieningen, tevredenheid, besteding van zorggeld en kwaliteit van aanbieders. Deze inzichten zijn te gebruiken om onze werkwijze eventueel aan te passen in de toekomst, intern maar ook extern ten aanzien van aanbieders en contracten.
Door middel van de pilot nazorg Wmo is het de bedoeling om de klanttevredenheid onder burgers met een voorziening te onderzoeken, te bezien of er wijzigingen hebben plaatsgevonden in de situatie van de burger waardoor de voorziening niet meer passend is of niet meer gebruikt wordt. Hierdoor wordt een verbeteringsslag verwacht in het kader van klanttevredenheid, rechtmatigheid van de ingezette voorziening en doelmatigheid van de voorziening. Zodoende krijgt team Wmo meer grip op reeds ingezette voorzieningen voor burgers en meer inzicht in het kader van de kwaliteit van de ingezette voorziening door leveranciers of zorgaanbieders. We filteren zo ook niet gebruikte indicaties eruit. Dit kan besparingen met zich meebrengen.
In september-oktober 2021 zullen alle verzamelde gegevens worden geanalyseerd waarna een eindrapportage zal worden opgesteld. Daarin presenteren we aan de hand van eindresultaten en conclusies wat dit project uiteindelijk inzake klanttevredenheid, rechtmatigheid en doelmatigheid heeft opgeleverd. Tevens zal er worden bekeken in hoeverre dit financiële gevolgen heeft voor het sociaal domein. De pilot nazorg kan zorgen voor aanbevelingen voor de toekomstige werkwijze van de Wmo en de Jeugd binnen de gemeente Stein.
Wmo
Ook in 2020 zijn inwoners gemotiveerd om op eigen kracht of met hun sociaal netwerk oplossingen te zoeken. Zo houden zij zelf controle over hun eigen leven.
We boden maatwerkvoorzieningen (bijvoorbeeld traplift of scootmobiel) aan wanneer oplossingen in eigen kracht, met gebruikelijke hulp, het sociale netwerk (inclusief mantelzorg) en algemene voorzieningen alleen niet genoeg waren. Bij deze maatwerkvoorzieningen zien we dat de realisatie binnen de begrote budgetten is gebleven. Echter hebben we wel met name het budget voor huishoudelijk hulp naar boven moeten bijstellen. Dit wordt veroorzaakt door een toename van het aantal indicaties. De systematiek rondom de eigen bijdrage is in 2019 veranderd (inkomstenonafhankelijk abonnementstarief). Door deze aanpassing is ook in 2020 een aanzuigende werking zichtbaar. De vraag naar voorzieningen is fors toegenomen. In totaal is er een toename van 92 lopende voorzieningen in 2020 voor huishoudelijke hulp (in 2019 was dit 112). Dit heeft dan ook geleidt tot een substantiële stijging in de lasten voor huishoudelijke hulp. Daarnaast zien we dat de problematiek rondom de begeleidingsdoelgroep toeneemt, factoren als vergrijzing en de huidige Corona-situatie spelen hierbij een rol. Dit kan te maken hebben met de vergrijzing. Dit vraagt meer tijd om een passende maatwerkvoorziening toe te kennen.
Door corona hebben we te maken gehad met extra kosten zoals meerkosten bij huishoudelijke hulp en ondersteuning (denk hierbij aan mondkapjes en andere beschermingsmiddelen) en omzetgarantie. Hier hebben we extra middelen voor ontvangen en is ook binnen dit beschikbaar gesteld bedrag gebleven.
In 2020 is opnieuw budget besteed aan ruimte voor maatwerk en experimenten. Dit budget is gericht op sociale vernieuwing, integrale samenwerking met andere professionals, verschuiving van de zorgzwaarte (op- en afschalen) en het bieden van maatwerk waarbij minder regelgeving centraal staan.
Ook op het gebied van wonen en zorg is er een opgave voor de gemeente Stein. In de gemeente Stein is sprake van bevolkingskrimp, vergrijzing en ontgroening. Een belangrijk beleidsuitgangspunt daarbij is om te stimuleren dat mensen langer thuis blijven wonen in hun vertrouwde omgeving.
Omnibuzz
Een van de maatwerkvoorzieningen is het collectief vraagafhankelijk vervoer. Dit is met alle 31 Limburgse gemeenten belegd in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Omnibuzz. Er is in 2020, gebaseerd op de bevindingen van enkele werkgroepen die zich hier mee bezig hielden, besloten om vooralsnog geen aanvullende vervoersvormen toe te voegen aan de mobiliteitscentrale van Omnibuzz. Daarnaast is in 2020 werk gemaakt van het treffen van interne en externe beheersmaatregelen met als doel kosten te beheersen. Ook zijn door Omnibuzz in 2020 mogelijkheden verkend om de samenwerking met de provincie Limburg en Arriva te versterken met als doel het verbeteren van de aansluiting tussen het doelgroepenvervoer en het openbaar vervoer. Dit onderzoek wordt in 2021 voortgezet.
In verband met corona is in 2020 substantieel minder gebruik gemaakt van Omnibuzzvervoer dan in 2019. Per saldo is er in de jaarrekening een onderuitputting (overschot) op het budget collectief vervoer van € 34.307 (gedeelte corona). Dit bedrag wordt onderdeel van de corona-reserve.
De wensauto is inmiddels een begrip in de gemeente Stein, die vanwege een minder sluitend openbaar vervoer in een duidelijke behoefte voorziet.
Door Arriva zijn de drie OV-shuttles binnen de gemeente uit dienst genomen, omdat hier nagenoeg geen gebruik van werd gemaakt. Aan Arriva is gevraagd de voormalige lus door Elsloo te herstellen. Dit verzoek is door Arriva afgewezen.