Bedrijfsloket- en regelingen
Bedrijvencontactfunctionaris
Het is door interne ontwikkelingen niet gelukt om de extra 0,5 fte voor de functie van bedrijvencontactfunctionaris in 2020 in te vullen. In geheel 2020 is daarom gekozen om gebruik te maken van een inhuurconstructie.
StartersCentrum
Het StartersCentrum is een regionaal opererende instelling die mensen die zich oriënteren op het zelfstandig ondernemerschap (de pré-starter) informeert, adviseert en begeleidt. Circa 65% van de klanten van het StartersCentrum is uitkeringsgerechtigd of heeft geen inkomen. De activiteiten zijn gericht op de inwoners van die gemeenten die het StartersCentrum financieel ondersteunen. Er is een beperkt aantal activiteiten die ook open staan voor bewoners van gemeenten die geen subsidie verstrekken. Dat geldt voor startersavonden en seminars, mits er geen volledige bezetting is. De activiteiten en werkzaamheden van het StartersCentrum kunnen uitgesplitst worden naar vier thema's, te weten: beleid, generieke activiteiten, advies en onderwijs. Onze deelname in de vorm van een jaarlijkse bijdrage van € 10.774 aan het Starterscentrum Limburg is ook in 2020 voortgezet.
Grensinfopunt
Ook in 2020 is bijgedragen aan het Grensinfopunt (GIP). Het GIP is het centraal informatiepunt voor iedereen die grensoverschrijdend actief is, was of wordt. Specialisten op het gebied van onder andere fiscaliteit en sociale zekerheid bieden ondersteuning bij de afweging over de grens te gaan werken. Met kennis van het grensoverschrijdend werken ondersteunen ze ook werkgevers. De dienst draagt hiermee bij aan het versterken van het woon- en werkklimaat van Zuid-Limburg, het oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt voor het bedrijfsleven en het bieden van kansen op werk voor alle inwoners van Zuid-Limburg. Door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Provincie Limburg structureel financieel te binden aan het Grensinfopunt kan de gemeentelijke bijdrage gelijk blijven ondanks de stijging van kosten.
Bedrijventeam
In de organisatie is voor ondernemers(aan)vragen gewerkt met een bedrijventeam. Dit multidisciplinair team had tot doel om sneller en efficiënter tot afhandeling van aanvragen van ondernemers te komen. In 2020 is dit verder geprofessionaliseerd en is vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet gestart met de intaketafel. De intaketafel is door de VNG bedacht om de integrale samenwerking tussen beleid en uitvoering te verbeteren. De intaketafel is ter vervanging van het bestaande afstemmingsoverleg van het bedrijventeam en beoogt de huidige werkwijze verder te professionaliseren.
Het streven is om informele aanvragen en initiatieven zo snel mogelijk op haalbaarheid te toetsen.
Enerzijds om in de formele procedure de reguliere afhandelingstermijn te halen van acht weken en anderzijds om initiatiefnemers niet op voorhand te belasten met (onderzoeks)kosten voor een initiatief dat niet haalbaar blijkt te zijn.