Bestuur
Gemeenteraad
Het jaar 2020 heeft ook voor wat de werkzaamheden van de gemeenteraad betreft in het teken gestaan van de coronacrisis. Zo is de werkwijze aangepast om coronaproof te kunnen vergaderen. In korte tijd zijn de technische faciliteiten in de raadzaal aangepast om zo volledig digitaal vergaderen voor de raad mogelijk te maken. Zowel de beeld-, oordeels- als besluitvormende vergaderingen van de raad zijn vanaf april volledig digitaal verlopen. Op verzoek van het presidium is na het zomerreces de oordeelsvormende vergadering zodanig aangepast dat er per fractie door één fysieke woordvoerder het debat in de raadzaal gevoerd kon worden. Later in het jaar was deze variant niet langer toegestaan vanwege het opnieuw aanscherpen van de regels rondom de coronacrisis. Opnieuw is toen overgegaan op volledig digitaal vergaderen van de raad. De coronacrisis heeft er verder voor gezorgd dat een aantal geplande activiteiten van de raad geen doorgang konden vinden. Zo is de jaarlijks heisessie en deelname aan het VNG congres niet doorgegaan. De grote tekorten in het Sociaal Domein heeft geleid tot een stevige bezuinigingsoperatie. De raad heeft door middel van een raadswerkgroep actief bijgedragen aan het realiseren van de bezuinigingstaakstelling.
Het rapport van het rekenkameronderzoek naar de jeudzorg is in mei 2020 aangeboden aan de raad en in de raadsvergadering van 11 juni 2020 vastgesteld. Als vervolg op dat rapport is in de setting van een raadsconferentie op 3 september de thematiek rondom jeugdzorg in de bredere context van de ontwikkelingen van het sociaal domein verder verdiept.
College van B&W
De voorziening pensioenverplichtingen (gewezen) wethouders is gevormd voor het betalen van (toekomstige) pensioenen van (voormalige) bestuurders. De voorziening is per 31 december 2020 geactualiseerd op basis van het Financieel Jaarverslag van Pro Ambt. Hiervoor is een éénmalige storting noodzakelijk van € 126.897 waardoor de voorziening op het juiste niveau is en daarmee voldoet aan de voorschriften uit het BBV. Deze noodzakelijke storting is het gevolg van de nog steeds zeer lage rekenrente, de gevolgen van het pensioenakkoord en de bezoldigingsverhoging van burgemeesters en wethouders overeenkomstig de CAO Rijk 2018-2020.
Regionale Samenwerking
Op Zuid-Limburgse schaal hebben wij samen met de andere vijftien gemeenten verdere stappen gezet om de positionering en uitvoeringskracht van de regio te versterken. De definitieve aanwijzing van Zuid-Limburg als NOVI-gebied door het Rijk zien wij als een belangrijke katalysator bij het versterken van de samenwerkingskracht in de regio. Daarnaast vindt binnen verschillende taakvelden samenwerking plaats binnen de Westelijke Mijnstreek.
Strategische visie
In 2018 is de strategische toekomstvisie geactualiseerd. De strategische toekomstvisie geeft richting aan de strategische koers van de gemeente. In 2020 is gestart met de voorbereiding om te komen tot een Omgevingsvisie, een strategische visie op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Het voorbereidingsproces (beleidsanalyse, raadpleging inwoners en een werkconferentie met stakeholders) van de Omgevingsvisie is een eerste tussenevaluatie van de strategische toekomstvisie geweest. We kunnen hieruit concluderen dat we voor wat betreft de strategische toekomstvisie nog goed op koers liggen. De thema’s, kernwaarden en strategische doelstellingen zijn nog actueel en vormen tevens de basis voor de Omgevingsvisie.
ESZL
Zuid-Limburg heeft de ambitie om een van de aantrekkelijkste regio’s in Europa te zijn om te leven en te werken. Om op langere termijn een groter welvaartsniveau te realiseren moeten wij onze economie toekomstbestendig maken. Door een inhoudelijke coalitie te smeden tussen het bedrijfsleven, kennis- en onderwijsinstellingen en regionale overheden ontstaat er een breed gedragen samenwerkingsverband waarbinnen de ambitie in daadkracht wordt omgezet.
De Economische Samenwerking Zuid-Limburg (ESZL) fungeert daarbij als overlegtafel met als doel om: samen de lijnen uit te zetten, prioriteiten vast te stellen, initiatieven aan te jagen en samenwerkingsprojecten te ondersteunen. Dit gebeurt langs de lijn van drie meerjarige programma’s: Onderwijs & Arbeidsmarkt, MKB & Innovatie en Economie & Vestigingsklimaat.
Vanaf 2020 worden de voor ESZL (voorheen LED) gereserveerde middelen niet meer in de vorm van een vaste jaarlijkse bijdrage ingezet maar wordt per project bekeken of deelname voor Stein interessant kan zijn. Omdat ESZl in 2020 nog voldoende middelen in kas had, is in 2020 niet bijgedragen.
Uitvoeringsprogramma Middengebied
Samen met de gemeenten Beekdaelen, Voerendaal, Simpelveld, Valkenburg aan de Geul, Meerssen, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals geven wij uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma voor het Middengebied (‘Van Groen hart tot groene long). In het Uitvoeringsprogramma Middengebied staan vier programmalijnen centraal:
- Landbouw en landschap;
- Duurzaamheid;
- Vitale samenleving;
- Toerisme van de toekomst;
In 2020 zijn naast de vaststelling van de samenwerkingsprincipes en de tijdelijke governance de voorbereidingen gestart voor een aantal projecten. Als gemeente Stein nemen wij deel aan de projecten Sector Platform Vrijetijdseconomie en het project scan agrarische kavels en vitaliteitsmanager. Daarnaast hebben wij vanuit de samenwerking Middengebied actief geparticipeerd in de totstandkoming van het plan van aanpak NOVI-gebied Zuid-Limburg.